Μόδα για μεγάλα μεγέθη: ανάμεσα σε προκλήσεις και ευκαιρίες

 

Η Μόδα Μεγάλων Μεγεθών: Ανάμεσα σε Προκλήσεις και Ευκαιρίες

Η μόδα μεγάλων μεγεθών, που για πολύ καιρό περιθωριοποιήθηκε στον κόσμο της ένδυσης, βιώνει μια μικρή επανάσταση (μικρή, όμως, ας μην χαιρόμαστε πολύ γρήγορα).

Ωστόσο, υπάρχουν ακόμα σημαντικές ανισότητες μεταξύ της μόδας μεγάλων μεγεθών και εκείνης που προορίζεται για τα λεγόμενα τυπικά μεγέθη.

Ενώ πολλές γυναίκες αναζητούν μοντέρνα ρούχα προσαρμοσμένα στη σιλουέτα τους, η βιομηχανία εξακολουθεί να αδυνατεί να ανταποκριθεί πλήρως στις προσδοκίες τους.

Γιατί υπάρχει τόσο μεγάλη διαφορά; Και πιο σημαντικό, πώς μπορεί να εξελιχθεί αυτή η κατάσταση;

Η μόδα μεγάλων μεγεθών: μια παραμελημένη αγορά

Στην Ελλάδα, όπως και στην υπόλοιπη μεσογειακή λεκάνη, ένα σημαντικό ποσοστό γυναικών φοράει μέγεθος 44 ή μεγαλύτερο.

Παρόλα αυτά, η προσφορά ρούχων μεγάλων μεγεθών παραμένει περιορισμένη, τόσο στα καταστήματα όσο και στα ηλεκτρονικά μαγαζιά.

Οι προτεινόμενες συλλογές συχνά στερούνται πρωτοτυπίας.

Βρίσκουμε κοψίματα που δεν κολακεύουν, σκούρα χρώματα που υποτίθεται ότι "αδυνατίζουν" τη σιλουέτα ή απίθανα μοτίβα που δεν συναντάμε ποτέ στα λεγόμενα "τυπικά" μεγέθη.

Αυτή η στερεότυπη αντίληψη της μόδας μεγάλων μεγεθών συμβάλλει στη διαιώνιση της ιδέας ότι οι γυναίκες με καμπύλες πρέπει να κρύβουν το σώμα τους.

Αντίθετα, τα μεγέθη 34 έως 40 απολαμβάνουν μια τεράστια ποικιλία. Συλλογές που ανανεώνονται συχνά, μοντέρνα κοψίματα και ποικιλία μοτίβων.

Γιατί η μόδα μεγάλων μεγεθών δεν θα μπορούσε να επωφεληθεί από τις ίδιες καινοτομίες;

Αυτή η έλλειψη ισότητας εμποδίζει την πρόσβαση των γυναικών με καμπύλες σε μια χαρούμενη και περιεκτική μόδα, στην οποία θα μπορούσαν να ανθίσουν πλήρως.

Οι προκλήσεις της μόδας μεγάλων μεγεθών στη βιομηχανία

Ένα από τα κύρια εμπόδια, που δηλώνουν οι μάρκες, στην ανάπτυξη της μόδας μεγάλων μεγεθών είναι το ζήτημα των κοψιμάτων και των πατρόν.

Η δημιουργία ρούχων μεγάλων μεγεθών δεν σημαίνει απλώς "μεγέθυνση" ρούχων μικρού μεγέθους.

Οι σιλουέτες είναι ποικίλες και κάθε γυναίκα αξίζει ρούχα που προσαρμόζονται κομψά στις καμπύλες της.

Οι μάρκες που ειδικεύονται στη μόδα μεγάλων μεγεθών επενδύουν επομένως σε εξειδικευμένο σχεδιασμό, αλλά εξακολουθούν να είναι πολύ λίγες.

Επιπλέον, η εκπροσώπηση είναι ένα άλλο σημαντικό ζήτημα.

Οι διαφημιστικές καμπάνιες και τα fashion shows συνεχίζουν να προβάλλουν αδύνατα σώματα ως αισθητικό πρότυπο, ενώ τα μοντέλα μεγάλων μεγεθών εξακολουθούν να απουσιάζουν πολύ συχνά.

Το Vogue Business διεξήγαγε μια μελέτη κατά τη διάρκεια της σεζόν των φθινοπωρινών/χειμερινών επιδείξεων μόδας 2023. Αυτό για να μελετήσει την ενσωμάτωση των μεγεθών στα podiums.

Αυτή η μελέτη κάλυψε 9.137 looks που παρουσιάστηκαν σε 219 επιδείξεις και παρουσιάσεις.

Και τα νούμερα σοκάρουν!

Μόλις το 0,6% των μοντέλων ήταν plus size. Το Vogue Business όρισε ως plus size το αμερικανικό μέγεθος 14 και άνω (ευρωπαϊκό μέγεθος 44).

Το 3,8% ήταν μεσαία μεγέθη, μεταξύ των μεγεθών 6 και 12 (από 36 έως 42... σας αφήνω να κρίνετε το μεσαίο μέγεθος στο 36!)

Και το 95,6% ήταν μεγέθη 0 έως 4 (34 και μικρότερο).

95,6% γυναίκες που σχεδόν δεν υπάρχουν!

Μια επανάσταση σε εξέλιξη για τη μόδα μεγάλων μεγεθών;

Ευτυχώς, τα τελευταία χρόνια έχουμε δει την εμφάνιση μαρκών και πρωτοβουλιών που επανεφευρίσκουν τη μόδα μεγάλων μεγεθών.

Οι συλλογές γίνονται πιο τολμηρές, με πολύχρωμα μοτίβα, επεξεργασμένα κοψίματα και μοντέρνα κομμάτια.

Η μόδα μεγάλων μεγεθών αρχίζει να ξεφεύγει από τα πατημένα μονοπάτια, προσφέροντας ρούχα που γιορτάζουν τις καμπύλες αντί να προσπαθούν να τις κρύψουν.

Ορισμένες μάρκες δεσμεύονται ενεργά για μια περιεκτική και οικολογικά υπεύθυνη μόδα.

Με ελληνική ή ευρωπαϊκή κατασκευή και περιορίζοντας τη χρήση συνθετικών υλικών όπως ο πολυεστέρας, αυτές οι μάρκες προσφέρουν κομμάτια κατάλληλα για κάθε περίσταση.

Φλουί φορέματα, δομημένα παντελόνια, κομψά πουκάμισα...

Αυτές οι συλλογές επιτρέπουν σε κάθε γυναίκα να βρει ένα στυλ που της ταιριάζει, χωρίς συμβιβασμούς στην ποιότητα ή την άνεση.

Μόδα μεγάλων μεγεθών και αειφορία: μια κοινή πρόκληση

Η μόδα, ανεξάρτητα από το μέγεθος, πρέπει επίσης να ανταποκριθεί στα τρέχοντα περιβαλλοντικά ζητήματα.

Η fast fashion, που προσφέρει ρούχα σε χαμηλές τιμές και χαμηλής ποιότητας, έχει κυριαρχήσει στη μόδα μεγάλων μεγεθών.

Ωστόσο, οι καταναλώτριες αναζητούν όλο και περισσότερο βιώσιμες εναλλακτικές: ρούχα κατασκευασμένα από φυσικά υλικά, παραγόμενα σε περιορισμένες ποσότητες και σχεδιασμένα να διαρκούν.

Οι μάρκες που δεσμεύονται στη μόδα μεγάλων μεγεθών δίνουν προτεραιότητα στα φιλικά προς το περιβάλλον υφάσματα και στις ηθικές διαδικασίες παραγωγής.

Αυτές οι πρωτοβουλίες δείχνουν ότι η μόδα μεγάλων μεγεθών μπορεί όχι μόνο να είναι όμορφη και άνετη, αλλά και υπεύθυνη.

Γιατί η μόδα μεγάλων μεγεθών είναι το μέλλον της μόδας;

Η αγορά της μόδας μεγάλων μεγεθών βρίσκεται σε πλήρη επέκταση.

Σύμφωνα με μελέτη της Fashion United, η παγκόσμια αγορά της γυναικείας μόδας μεγάλων μεγεθών, εκτιμώμενη σε 193,9 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021, αναμένεται να αυξηθεί κατά 4,3% μεταξύ 2022 και 2030.

Καθώς η κοινωνία εξελίσσεται, οι καταναλώτριες διεκδικούν μια πιο περιεκτική μόδα, που γιορτάζει όλες τις σιλουέτες χωρίς διακρίσεις.

Η μόδα μεγάλων μεγεθών έχει επομένως κεντρικό ρόλο να παίξει στο μέλλον της βιομηχανίας: εκείνο μιας διαφοροποιημένης, ηθικής μόδας που στοχεύει στην ευημερία όλων των γυναικών.

Υποστηρίζοντας τις μάρκες που καινοτομούν στη μόδα μεγάλων μεγεθών, οι καταναλώτριες συμμετέχουν στη μεταμόρφωση των προτύπων της βιομηχανίας.

Κάθε αγορά γίνεται μια πράξη δράσης, ένας τρόπος να πούμε όχι στον αποκλεισμό και ναι σε μια μόδα που αναδεικνύει όλες τις ομορφιές.

Συμπέρασμα

Η μόδα μεγάλων μεγεθών δεν είναι εξειδικευμένη αγορά: είναι μια πραγματική ανάγκη, που μοιράζεται ένα μεγάλο μέρος του γυναικείου πληθυσμού.

Ωστόσο, συνεχίζει να αγωνίζεται για να αποκτήσει ορατότητα και αναγνώριση ίση με εκείνη των μικρότερων μεγεθών.

Αναδεικνύοντας δεσμευμένες μάρκες, ευνοώντας την υπεύθυνη παραγωγή και διεκδικώντας μια περιεκτική μόδα, μπορούμε συλλογικά να κάνουμε τη μόδα μεγάλων μεγεθών κανόνα και όχι εξαίρεση.

Λοιπόν, αν αντιστρέφαμε μαζί τα πρότυπα της μόδας;